Waarom zijn communicatieve vaardigheden zo belangrijk?

workplace-1245776_1920

Waarom zijn communicatieve vaardigheden zo belangrijk?

Normen en waarden zijn erg belangrijk voor de mens. Vaak wordt er gezegd dat men anders en beter met elkaar om zou moeten gaan. Tijdens ons dagelijks werk komen we in situaties terecht waar onze manier van communiceren effect heeft op anderen. We willen niks liever dan duidelijk zijn en begrepen worden, hoe komt dit echter over op anderen? De bedoeling is vaak goed, maar kun jij dit ook overbrengen?

Waarom is communicatie zo belangrijk?
Goede communicatie zijn de sleutelwoorden in een hoop situaties. Het voorkomt miscommunicaties en misschien nog wel belangrijker, het geeft vertrouwen. Het is een boemerang effect, wat je geeft krijg je terug. Kun jij goed, rustig, duidelijk en vriendelijk communiceren en dit ook zo overbrengen dan krijg je dit terug. Communicatie is niet alleen praten, maar ook luisteren, begrijpen wat er gezegd wordt en lichaamstaal. Je kunt namelijk de juiste woorden gebruiken, maar als je met je lichaamstaal een gesloten houding of een ongeïnteresseerde houding hebt of niet hoort wat er echt gezegd wordt dan zijn die woorden niks meer waard.

Communicatie onder collega’s
Communicatie met collega’s is dan ook zeer belangrijk, staan de neuzen wel dezelfde kant op of weet niemand eigenlijk wat nou precies de bedoeling is? Het maakt dan ook niet uit of je met vijf, tien of 50 man werkt: het is belangrijk dat iedereen met elkaar in contact is. Ook als ze niet per se aan dezelfde projecten werken, is het fijn al je mensen kennis en ervaringen met elkaar uitwisselen. Dit zorgt namelijk voor een prettige en vooral veilige werksfeer. Als communicatie tussen collega’s niet lekker loopt heeft dat ook direct invloed op de communicatie naar klanten of bedrijfspartners. Miscommunicaties ontstaan, fouten worden sneller gemaakt en er ontstaan ergernissen onder collega’s. Deze factoren hebben direct invloed op de werksfeer. De werksfeer is cruciaal om je bedrijf soepel te laten verlopen. Wanneer de werksfeer namelijk goed is, motiveert het personeel in hun werkzaamheden. Ze hebben hart voor de zaak en werken harder dan wanneer de werksfeer slecht is.
Een prettige en vooral veilige werksfeer is dus cruciaal voor een goedlopend bedrijf.

Communicatie naar Klanten
Het maakt niet uit welke functie je binnen een bedrijf beoefent, wanneer je contact hebt met klanten dan ben je het visitekaartje van een bedrijf. Jij bent het aanspreekpunt en klanten associëren het bedrijf automatisch met jou en het contact dat heeft plaatsgevonden. Was dit goede communicatie dan heb je waarschijnlijk een trouwe en tevreden klant die dit ook zeker tegen andere zakelijke contacten zal vertellen. Was de communicatie slecht of minder dan gaat de klant waarschijnlijk opzoek naar een ander bedrijf en ook dit zullen ze waarschijnlijk aan hun zakelijke contacten vertellen. Kortom communicatie kan je maken of breken.

Onze Opleidingsvormen:

  • Sociale en communicatieve vaardigheden voor chauffeurs (met code95)

Chauffeurs hebben vaak direct contact met de klanten, je zou dus kunnen zeggen dat zij behoren tot het visitekaartje van het bedrijf. Het is daarom ook belangrijk om een communicatief vaardige chauffeur in dienst te hebben. Chauffeurs komen in het dagelijks werk namelijk in veel situaties terecht waarin communicatie belangrijk is. Niet alleen bij klanten waar zij de vracht afleveren, maar ook met planning en andere weggebruikers. Chauffeurs kunnen een hoop over zich heen krijgen namelijk:
- Wanneer een vracht niet klopt. (ontevreden klant)
- Onduidelijke communicatie van de planning (Collega’s)
- Agressie op de weg (andere weggebruikers)
- Omgang met buitenlandse collega’s (taalbarrière met collega’s)
Hun reactie daarin is heel belangrijk voor niet alleen de naam van het bedrijf waar hij voor rijdt maar ook voor hun eigen veiligheid. In de opleiding sociale en communicatieve vaardigheden komen dit soort situaties ruim aan bod en leren de chauffeurs hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan.

  • Sociale en communicatieve vaardigheden op de werkvloer

Deze opleiding is geschikt voor alle werknemers en/of werkgevers. Wij gaan in gesprek met de werknemers en/of werkgevers en proberen deze opleiding zoveel mogelijk aan te passen naar uw bedrijf. Of je nu op kantoor zit, op de werkvloer loopt, een helpdesk of een leidinggevende functie hebt. Wil je in jouw bedrijf een prettige en veilige werkomgeving creëren dan is deze opleiding zeker een aanrader.
Goede communicatie draagt bij aan positief werkklimaat, een goede werksfeer, zelfvertrouwen van werknemers, teamprestaties en voorkomt uitval en verzuim.

 

Wat komt er aan bod tijdens een sociale en communicatieve vaardigheden opleiding?

  • Gesprekstechnieken
  • Omgaan met stress situaties en agressie
  • Beroepshouding, taken en representativiteit
  • Klant benadering en omgaan met klanten
  • Klant gericht denken en handelen
  • Klachtafhandelingen en hoe om te gaan met klachten
  • Het voorkomen van herhaling van klachten en rapporteren
  • Praktijkgerichte voorbeelden, rollenspellen en opdrachten

Wil jij een sterk en stabiel bedrijf, dan kunnen we je deze opleiding zeker aanraden.
Je bedrijf is namelijk zo sterk als de zwakste schakel.